Flere unge vil have penge som julegave, ældre vil hellere overraskes
Danskere, som fejrer jul, giver i gennemsnit 7,5 julegaver væk og bruger omkring 2000 kr. på julegaver.
Men hvad bliver de egentligt glade for at modtage i julegave, og gider de overhovedet at modtage gaver, eller vil de hellere have pengene?
Det har YouGov undersøgt, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.
Størstedelen af danskere (70%), som holder jul, foretrækker at få gaver frem for penge til jul.
Og særligt kvinder (78%) og folk over 40 år (75%) foretrækker gaverne.
Også de unge mellem 18-29 år foretrækker gaver, men det er også i den aldersgruppe, at der er flest, som foretrækker penge i julegave (30% mod 10% i den øvrige voksne befolkning).
Yougov har også spurgt danskerne, om de så foretrækker at få overraskelsesgaver eller at lave en ønskeliste, og her er befolkningen mere splittet.
44%, som holder jul, vil helst lave en ønskeliste, mens næsten lige så mange (42%) helst vil have overraskelsesgaver, og 14% er i tvivl.
Med alderen bliver ønskelisten mindre eller glæden ved overraskelser større.
Yougovs undersøgelse viser i hvert fald, at jo ældre danskerne bliver des mere foretrækker de at blive overrasket fremfor at få gaver fra ønskelisten. 52% af de 60+ årige foretrækker overraskelsesgaver mod 29% af de 18-29 årige.
Men hvad skal man så give?
Yougov har også spurgt danskerne, der fejrer jul, hvilke typer af gaver, de plejer at ønsker sig.
Skønhedsprodukter topper danskernes ønskeliste (35%) fulgt af kulturelle produkter som CD'er, bøger og videospil (29%).
Mens kulturelle produkter plejer at stå på ønskelisten uanset køn, så er det særligt kvinderne (54% mod 14% af mændene), der ønsker sig skønhedsprodukter.
Husholdningsapparater og smykker deler tredjepladsen (26%). 33% af kvinderne ønsker sig husholdningsapparater mod 19% af mændene, og 46% af kvinderne ønsker sig smykker mod kun 4% af mændene.
De danske mænd har generelt ikke så mange ønsker. 23% af mændene ønsker sig ikke noget specifikt mod 14% af kvinderne.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på 1009 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 21. til 23. november 2018.